Hrană pentru suflet - Rolul Maestrului în evoluția omului
Descrierea cărții „Rolul Maestrului în evoluția omului”
Aș dori să încep această sesiune vorbind despre un subiect foarte apropiat inimilor noastre, a tuturor celor de aici; despre cineva pe care l-am iubit foarte mult, pe care încă îl iubim foarte mult, Maestrul nostru. Mulți dintre voi au avut șansa să stea în preajma lui mulți ani și ceea ce voi spune nu va fi foarte nou pentru voi; dar, în același timp, atunci când vorbim de multe ori despre același lucru, există două avantaje. Cel dintâi este că orice lucru care merită să fie spus poate fi repetat de mai multe ori, nu trebuie de fiecare dată să fie ceva inedit. Al doilea lucru este că, prin repetare, se consolidează în noi sentimentul pe care ar trebui să-l nutrim.
Știu din proprie experiență că multora dintre cei solicitați să vorbească în asemenea ocazii le este teamă de eșec. Au parte de insucces și pentru că de fiecare dată caută ceva nou despre care să vorbească. Vechile idei, vedeți voi - de câte ori vorbim despre înțelepciune, vorbim despre cea antică, vin învechit! Și nu este mai puțin adevărat cu privire la adevărurile acestei lumi, cu privire la înțelepciune, că pe măsură ce se maturează devin mai pline de miez.
Avem deci un subiect etern - spiritualitatea.
Așadar, după cum tocmai am spus, avem un subiect care este etern valabil, veșnic necesar; acesta este adevărul spiritual, spiritualitatea însăși. Și pentru aceasta depindem de cel care ni-l dăruiește - Maestrul. Iată de ce, dacă există ceva mai important decît adevărul, decît spiritualitatea însăși, acela este Maestrul care ni le dăruiește. În viața modernă suntem obișnuiți cu autoservirea în magazine, cu automatele și alte asemenea lucruri. Dar nu cred că va veni vreodată vremea când spiritualitatea să se poată obține astfel. De aici decurge importanța Maestrului, a vieții noastre spirituale și toate tradițiile antice le-au subliniat în mod repetat. Primul adevăr a fost întotdeauna: „Căutați-l pe Cel care vă poate dărui toate acestea.” Și acest adevăr a fost repetat de Maestrul meu, de Maestrul nostru: „Căutați-L, iar atunci când Îl veți fi găsit, strădania voastră s-a încheiat.” Maestrul ne dăruiește în mai multe moduri. Ne dăruiește învățându-ne; ne dăruiește fiind exemplul viu a ceea ce ar trebui să fim; și ne dăruiește dăruindu-se pe Sine. Deci, învățăm de la Maestru în trei moduri: prin ceea ce ne învață cu ajutorul scrierilor sale, a cuvintelor sale; prin ceea ce ne arată trăind așa cum noi înșine ar trebui să trăim; și prin ceea ce ne dăruiește din sine însuși, prin ceea ce pune în eul nostru adânc, cel pe care nu-l putem zări prea des.
Cuprinsul cărții „Rolul Maestrului în evoluția omului”
- I. Rolul Maestrului în evoluția omului
Vorauf Germania - 1. 28 iunie 1986 ........ 11
- 2. 29 iunie 1986 ........ 20
- 3. 2 iulie 1986 ........ 28
- 4. 3 iulie 1986 ........ 39
Marsilia, Franța - 5. 8 iulie 1986 ........ 48
- 6. 9 iulie 1986 ....... 66
- 7. 11 iulíe1986 ............. 78
- 8. 12 iulie 1986 ....................... 94
- 9. 13 iulie 1986, dimineața ...... 107
- 10. 13 iulie 1986, după-amiază ...... 119
- II. Conferințe
Paris, Franța, 4-7iulie 1986 - 1. Supunerea ...................... 135
- 2. Religie și spiritualitate ........ 143
- 3. Iubire spirituală ........... 151
- 4. Moarte în viață ...... 160
- III. Întrebări și răspunsuri
Vorauf Germania, 30 iunie-2 iulie, 1986 - 1. Meditația asupra formei ................... 171
- 2. Gelozie ............................................ 173
- 3. A te ruga pentru o persoană bolnavă ..... 176
- 4. A merita un Maestru ....................... 180
- 5. Vinovăție .......................................... 182
- 6. Viața de familie ........ 190
- 7. Mânie și lăcomie ....... 195
- 8. A te ruga lui Isus ...... 198
- 9. Despre boală ......... 199
- 10. Datoria ............... 199
Fragmente din cartea „Rolul Maestrului în evoluția omului”
Este un fapt bine cunoscut că importanța oricărui lucru sporește în funcție de nivelul atins. La nivelul cel mai de jos este mai puțin important, la un nivel mai înalt devine mai important, la cel mai înalt nivel este de maximă importanță. De aceea, ceea ce obținem de la el prin intermediul cuvântului vorbit, prin cărțile sale, prin învățăturile sale, deși foarte important, este totuși cel mai puțin important dintre modurile în care el ne dăruiește. Ceea ce el ne învață prin viața sa, prin exemplul vieții sale, este mai important decît stadiul anterior amintit. Cel mai înalt dar este, desigur, ceea ce el ne dăruiește prin transmisia sa, invizibil, imperceptibil, de nepătruns. [...]
Când ajungem la cel mai înalt nivel, nivelul spiritual, lucrurile se schimbă. Pot afirma că unii dintre noi care suntem aici, suntem aici deoarece am simțit ceva din transmisia sa, ceva din iubirea sa revărsată în noi și aceasta datorită sensibilității noastre. Când acel ceva a ajuns la noi și ne-a dezvoltat spiritual, atunci am devenit capabili să înțelegem învățăturile sale dintr-o perspectivă corectă, să-i înțelegem viața dintr-o perspectivă corectă. De aceea, prima învățătură care decurge din viața Maestrului este următoarea: acceptați mai întâi transmisia sa spirituală și uitați tot restul. Este o binecuvântare că nu trebuie să înțelegem transmisia, că nu trebuie decît s-o primim. Și, când o primim cu inima deschisă, ea ne dăruiește transformarea interioară necesară care ne facilitează înțelegerea nivelurilor de jos ale învățăturii sale, ale existenței sale. Transmisia face posibilă transformarea noastră interioară și ne ajută să înțelegem nivelurile mai puțin importante ale învățăturii sale. Acesta este principiul invertendo: trebuie să înțelegem mai întâi ceea ce este mai înalt, înainte de a putea înțelege ceea ce este mai puțin înalt. Existența spirituală a Maestrului este transmisă în sufletul nostru și ne face să creștem ca și el, să devenim asemenea lui și astfel putem înțelege ceea ce el ne învață și de ce trăiește așa cum trăiește. Acesta nu este un secret atât de mare pe cît pare. Chiar și în viața noastră obișnuită, când începem să iubim pe cineva, devenim capabili să înțelegem acea persoană. Dar dacă vrem să înțelegem totul despre acea persoană, de ce el sau ea trăiesc în felul în care trăiesc și după aceea vrem s-o iubim, nu vom reuși. Aceasta înseamnă, pentru a ne rezuma la o frază, că iubirea face cu putință înțelegerea, însă înțelegerea nu creează iubire. Tot astfel, dezvoltarea spirituală face viața fizică de înțeles, necesitățile intelectuale de înțeles, nu însă și invers.
Așadar, când vrem să urmăm o existență spirituală, prima lecție este să acceptăm transmisia spirituală a Maestrului. Trebuie să fim în stare să suprimăm orice judecăți intelectuale sau de alt tip până când ne-am dezvoltat spiritual, căci toți, cei care au avut succes în viața lor spirituală cu Maestrul meu, au fost asemenea persoane, pe când toți, cei care au vrut să-i judece existența fizică și intelectuală, I-au părăsit imediat sau foarte curând după aceea. Cei care doresc perfecțiune fizică, farmec fizic, frumuseți fizice sau alte asemenea lucruri le vor găsi altundeva. Aceia care caută valori intelectuale, stimuli intelectuali, înalte culmi intelectuale, le vor găsi în universități, profesori, biblioteci și vor merge acolo. De aceea rămânem în mod inevitabil în Sahaj Marg cu acea mică parte a omenirii care este pregătită să primească esența și să judece mai târziu. Acest lucru nu vine în mod natural. Vedeți, trebuie să acceptăm. Deoarece întreaga noastră educație ne pregătește să judecăm lucrurile invers. Viața însăși ne învață, „Atinge, gustă, examinează un lucru și apoi acceptă-l.” Este prețul pe care trebuie să-l plătim pentru că am evoluat de la nivelurile inferioare ale vieții la viața umană, la nivelul uman al existenței. Într-un fel, prin urmare, este o samskara, deoarece copiii procedează astfel, până și animalele! Ei trebuie să atingă, să pună pe limbă, să guste, să miroase, asemenea acțiuni, înainte de a accepta ceva. Dacă privim în felul acesta, ajungem la o concluzie stranie, o concluzie care este nu numai surprinzătoare, dar poate fi chiar șocantă. […]