Terapie Tradițională Chineză - Lumea minunată a Qigong-ului - Cezar Culda
Detalii din cartea „Lumea minunată a Qigong-ului” - Cezar Culda
Prima, a doua și a treia ediție a acestei cărți au văzut lumina tiparului în 1994, 1997, respectiv 2004, într-un tiraj de 10.000 de exemplare. Prezenta ediție (a 5-a) este o reeditare a celei de-a treia ediții. A treia ediție cuprinde cele două volume, publicate inițial separat; ea a fost revăzută și adăugită, prin introducerea unor capitole noi și dezvoltarea celor anterioare.
Astfel, au fost introduse următoarele capitole:
- Practicile energetice la diferite vârste
- Practica Qigong-ului la copii
- Practica Qigong-ului la tineri
- Practica Qigong-ului la adulți
- Practica Qigong-ului la vârstnici
- Primii pași în practica Qigong-ului
- Cele 12 diagrame
- Despre împărțirea practicanților în funcție de senzitivitate
- "Un gând poartă cele zece mii de gânduri"
- Forme dinamice din Qigong
- Aspirarea energiei și a luminii
- Forma revenirii energiei prin 9 răsuciri
- Forma curățării meridianelor
- Forma celor „opt brocarturi” (Baduanjin)
- Naturalețea corpului și a „inimii”, înțelepciunea Sinelui - Maestrul Di Yu Ming despre esențialele exersării formelor statice
De asemenea, majoritatea capitolelor au fost revizuite, unele dintre ele având și adăugiri semnificative. Au fost introduse numeroase informații despre maestrul Di Yu Ming, a cărui școală (Formele Iluminării) a atins o dezvoltare record (zeci de milioane de practicanți în întreaga lume). Cartea vă invită să descoperiți principalul aport al maestrului Di Yu Ming, ce nu se rezumă numai la aspectul terapeutic, ci ține și de modificarea conștiinței oamenilor, de descoperirea liniștii și a fericirii.
Sper ca în acest fel, „Lumea minunată a Qigong-ului” să vă ajute să fiți mai sănătoși și mai fericiți, să vă trezească aspirația cunoașterii interioare!
Cuprinsul cărții „Lumea minunată a Qigong-ului” - Cezar Culda
- PREFAȚĂ ... 9
- CUVANT INTRODUCTIV ... 10
- CAP. 1 Introducere în practicile energetice tradiționale chinezești ... 12
- CAP. 2 Trei personalități ale Qigong-ului: Yan Xin, Zhang Hong Bao, Di Yu Ming ... 20
- CAP. 3 Principii și mecanisme ale practicilor energetice ... 32
- Noua mecanisme de acțiune ale Qigong-ului asupra corpului uman ... 33
- Cele zece principii fundamentale ale Qigong-ului ... 53
- Qigong-ul reflectat în experimentele științifice ... 62
- CAP. 4 Practicile energetice la diferite vârste ... 66
- Practica Qigong-ului la copii ... 67
- Practica Qigong-ului la tineri ... 82
- Practica Qigong-ului la adulți ... 85
- Practica Qigong-ului la vârstnici ... 87
- CAP. 5 Primii pași în practica Qigong-ului ... 89
- CAP. 6 Sistemul meridianelor și „micul” și „marele circuit ceresc"... 92
- CAP. 7 Complexul exercițiilor „micului circuit ceresc” ... 119
- CAP. 8 Cele trei niveluri ale Qigong-ului ... 133
- CAP. 9 Aspectele esențiale ale reușitei în practica Qigong-ului 140
- Opt condiții necesare pentru o buna practica a Qigong-ului (maestrul Zhang Hong Bao)...141
- Punctele esențiale ale exersării Qigong-ului (maestrul Yan Xin) ... 147
- Esențialele practicii Qigong-ului (maestrul Di Yu Ming) ... 152
- CAP. 10 Relaxarea, liniștea, naturalețea 160
- CAP. 11 Alegerea timpului, locului și direcției de exersare în practica Qigong-ului ... 165
- CAP. 12 Cele 12 diagrame ... 169
- CAP. 13 Aranjarea poziției, a respirației și a mentalului ... 177
- CAP. 14 Antrenamentul celor 24 de factori ce intervin pe durata practicii Qigong-ului ... 189
- CAP. 15 Cele cinci scurtături din Qigong ... 197
- CAP. 16 Despre împărțirea practicanților în funcție de senzitivitate ... 200
- CAP. 17 Starea de receptivitate ... 206
- CAP. 18 Teoria funcționării hologramelor ființelor ... 209
- CAP. 19 Cele cinci „elemente de legătură” din practica Qigong-ului ... 211
- CAP. 20 Tratarea corecta a maestrului ... 214
- CAP. 21 Tehnica rugării maestrului ... 222
- CAP. 22 „Un gând poarta cele zece mii de gânduri” ... 225
- CAP. 23 Forme dinamice din Qigong ... 229
- Aspirarea energiei și a luminii ... 230
- Forma revenirii energiei prin cele 9 răsuciri ... 234
- Forma curățării meridianelor ... 238
- Forma celor „opt brocarturi” (Baduanjin) ... 244
- CAP. 24 Tehnici tradiționale din Qigong ... 287
- Tehnica celor 9 contemplări ... 288
- Exersarea interiorului ... 294
- Forma corpului viguros și grațios ... 304
- Forma cultivării vieții ... 307
- Forma descătușării resurselor interioare necunoscute ..310
- CAP. 25 Metode de folosire a mentalului pentru tratarea unor afecțiuni ... 312
- Exercițiu pentru tratarea bolilor de ochi ... 312
- Exercițiu pentru tratarea tumorilor ... 315
- Exercițiu pentru tratarea bolilor de inima ... 316
- Exercițiu pentru modificări patologice maligne și alte boli rare ... 317
- Exercițiu pentru vindecarea artritei ... 318
- Exercițiu pentru vindecarea afecțiunilor sistemului respirator ... 319
- CAP. 26 Exerciții pentru sănătate ... 320
- Forma cultivării (a hrănirii interiorului) ... 321
- Câteva metode simple, rapide și eficiente de exersare a corpului ... 326
- Exercițiul celor opt mișcări pentru ochi ... 331
- Privirea la nas îmbunătățește vederea ... 334
- Privirea către interior protejează ochii ... 335
- Cum se poate menține strălucirea ochilor ... 336
- Exercițiu pentru corectarea miopiei ... 337
- CAP. 27 Capacitățile deosebite ale omului ... 338
- CAP. 28 Patru tehnici de tratare a afecțiunilor din școala maestrului Zhang Hong Bao ... 350
- „Nemuritorul ce scoate boala din corp” ... 350
- „Tehnica de tratare a palmei magice” ... 352
- „Tratamentul neclar pentru afecțiunile neclare” ... 353
- „Tehnica fără tehnica de îndepărtare a bolilor” ... 354
- CAP. 29 Qigong-ul artelor martiale ..355
- CAP. 30 Scurt istoric al practicilor reunite sub denumirea Qigong-ului ... 360
- Anexa 1: Interviu cu maestrul Yan Xin ... 366
- Anexa 2: Naturalețea corpului și a „inimii”, înțelepciunea Sinelui - maestrul Di Yu Ming despre esențialele exersării formelor statice ... 372
- Anexa 3: Teoria Yin - Yang și medicina tradițională chineza ... 375
- Anexa 4: Teoria celor cinci elemente ... 381
- Anexa 5: Energia (Qi), sângele și fluidele corpului ..389
Fragmente din cartea „Lumea minunată a Qigong-ului” - Cezar Culda
TEHNICI DE QIGONG PENTRU COPII
Copiii exersează cel mai bine în compania părinților sau a unor persoane cu care se înțeleg foarte bine (bunici, alte rude, educatoarea de la grădiniță, ș.a.m.d.). Legătura sufletească între copii și profesorul lor este unul din punctele cheie în reușita în practică. Ideal ar fi ca unul dintre părinți să fie pe post de profesor.
Copiii sunt foarte senzitivi și au un spirit de imitație foarte mare. Ei simt cu ușurință starea interioară a celor din jur. De aceea primul pas în predarea Qigong-ului către copii presupune ca profesorul lor să se afle într-o stare de liniște, de împăcare, liberă de orice tensiuni sau griji. Persoana respectivă trebuie să aibă această stare de fiecare dată când se întâlnește cu copiii cărora le predă. În situația în care unul din părinți are rolul de profesor este evident că el trebuie să fie un model pentru copilul său. Acest lucru este valabil pe toată durata zilei, nu numai la ședințele de practică. Starea interioară, inflexiunile vocii, gesturile descrise, toate acestea trebuie să fie armonioase, să inspire liniște și stabilitate. În această situație, copilul se va bucura să vă întâlnească, să stea împreună cu dvs, își va dori chiar compania dvs.
Înainte de începerea exersării trebuie să vă jucați puțin cu copiii sau să glumiți cu ei, să-i ajutați să se simtă în elementul lor, să aibă corpul relaxat.
Aranjarea poziției: cu răbdare îi veți arăta copilului poziția folosită în tehnica pe care o veți practica. Veți pune accent pe menținerea spatelui drept, pe faptul că vârful capului trebuie menținut ușor îndreptat în sus, iar bărbia retrasă spre interior. Apoi îi veți arăta modalitatea în care se vor așeza palmele: în general nu se folosesc modalități complicate de menținere a palmelor. Puteți recurge la exersarea în forma șezând, pe un scaun sau un taburet. Deoarece copiii au o bună mobilitate se poate folosi și postura șezând „turcește”, „semi-lotus” sau chiar „lotus”. Țineți însă minte principiul imitației, pe care copiii îl folosesc din plin. Drept urmare, nu-i recomandați copilului să stea decât în pozițiile pe care le puteți adopta și dumneavoastră.
Reglarea respirației: se recomandă folosirea respirației naturale. După un timp puteți adăuga tehnici de coordonare a respirației cu reprezentarea mentală. De exemplu, pe inspirație copilul se poate gândi la imaginea Soarelui ce pătrunde prin mijlocul frunții, pe expirație imaginea Soarelui va coborî spre interiorul abdomenului inferior. Atunci când apar probleme ale respirației (de exemplu: observați faptul că respirația copilului se aude - în mod normal sunetul respirației nu ar trebui să se audă -) veți corecta în primul rând poziția corpului copilului, veți avea grijă ca trunchiul său să fie drept, iar vârful capului să fie îndreptat către cer. Deseori aplecarea trunchiului către în față provoacă o presiune în interiorul pieptului, ce afectează continuitatea respirației.
Reglarea stării interioare și a mentalului: în general copiii au o bună stare interioară. În cazul în care copilul a făcut de curând niște „boacăne” este foarte posibil ca atenția lui să nu se poată concentra cu ușurință pe durata exersării. Veți folosi acest prilej pentru a-l ajuta pe copil să observe diferența ce apare în starea sa interioară atunci când face fapte bune, față de momentele în care nu are o atitudine pozitivă. Acum este momentul să-i explicați copilului faptul că toți oamenii caută să se simtă bine, să fie fericiți, dar această fericire nu poate fi atinsă în detrimentul celorlalți. Întrebați-l dacă el crede că ar putea să fie fericit atunci când părinții, bunicii sau prietenii săi ar fi nefericiți. Ajutați-l să trăiască momente de fericire împreună cu cei din jurul său, pentru a experimenta faptul că „fericirea celorlalți este și fericirea lui”. În acest sens puteți organiza excursii în grup la munte sau la mare sau alte activități asemănătoare. Alegeți-vă însă cu grijă grupul, pentru ca acesta să fie omogen.
Un alt aspect important referitor la reglarea mentalului pe durata exersării ține de înțelegerea corectă a reprezentării mentale pe care copilul trebuie să o aibă în fiecare tehnică. Înainte de a practica îi veți explica fiecare reprezentare mentală. Dacă reprezentările mentale au legătură și cu diferite porțiuni ale corpului este bine să aveți un dialog cu copilul, pentru a-l ajuta să-și cunoască mai bine corpul. Orice i-ați explica, va trebui însă ca la sfârșit să îl încurajați pe copil să vă spună ce a înțeles. În acest fel vă veți asigura de corectitudinea reprezentării pe care copilul o va folosi, și în plus, va crește și comunicarea dintre dumneavoastră și el. În practicile energetice, comunicarea nu se reduce numai la schimbul de idei, ci implică și participarea sufletească, deschiderea ce apare între cele două părți. Copiii fiind mult mai sinceri decât adulții, se vor deschide cu adevărat atunci când vor accepta să comunice cei din jur. În acest sens este suficient să vă adreseze o vorbă, uneori chiar și numai o privire.
Țineți însă minte: comunicarea ține foarte mult și de starea dumneavoastră interioară. Atunci când sunteți liniștit, împăcat, fericit, copilul va simți tendința de a comunica cu dumneavoastră. Dar dacă veți fi agitat și neliniștit, chiar dacă veți zâmbi, copilul nu se va simți în largul său.
[...]
FORMA CELOR „OPT BROCARTURI” - BADUANJIN
Forma celor „opt brocarturi” (Baduanjin) reprezintă un set de exerciții foarte eficient în întărirea corpului și în tratarea anumitor afecțiuni cronice, precum constipația și alte afecțiuni digestive, obezitatea, artrozele, insomnia, hemoroizii, afecțiuni circulatorii, tulburări ale sistemului nervos și endocrin, ș.a.m.d.
Unul din avantajele principale ale formei celor „opt brocarturi” constă în reglarea structurii energetice a întregului corp, în întărirea energiei organelor interne deținătoare de energie (rinichi, ficat, inimă, splină, plămâni). De asemenea se ating rezultate foarte bune în domeniul obținerii unui corp grațios, în îndepărtarea țesutului adipos din zona abdomenului, a șoldurilor, a umerilor și brațelor, ș.a.m.d., în creșterea sânilor.
Totodată practicantul își va întări energia spirituală, pregătindu-se astfel pentru formele meditative.
Forma celor „opt brocarturi” poate fi practicată individual, fiind simplu de executat. Se recomandă exersarea acestor forme dimineața, după ce efectuați o ușoară încălzire.
Baduanjin este practicat în China de mai bine de o mie de ani, dovedindu-și eficiența de-a lungul timpului. Primele însemnări despre formele celor „opt brocarturi” provin din perioada dinastiei Tang (618 - 907 e.n.). Formele ce sunt prezentate în această carte au fost preluate de la maestrul de Taijiquan, Yang Ming Shi. Ele au fost păstrate cu mare atenție de-a lungul generațiilor de către maeștrii de Qigong și Taijiquan, fiind practicate cu conștiinciozitate de toți aceștia.
Forma 1: Palmele împreunate susțin cerul
Efectele formei: Execuția acestor mișcări ajută la eliminarea țesutului adipos din zona abdomenului, stimulează activitatea sistemului digestiv , are efecte foarte bune pentru persoanele ce suferă de constipație sau de lipsa poftei de mâncare . Forma are de asemenea un efect pozitiv asupra umerilor și brațelor (tratează înțepenirea brațelor acuzată în special de persoanele mai în vârstă).
Principalul merit al acestei forme constă în promovarea circulației sângelui bogat în oxigen (lucru ce apare datorită combinării respirației cu mișcările brațelor).
Poziția de început: Stând în picioare, cu tălpile depărtate la o distanță egală cu lățimea umerilor, se îndoaie ușor genunchii, palmele atârnă de o parte și de alta a coapselor. Vârful limbii în cerul gurii.
Execuția mișcărilor:
- Aduceți palmele spre abdomenul inferior, în fața acestuia, centrul palmelor este îndreptat către în sus. împreunați palmele, cu excepția degetelor mari. Mișcarea de ascensiune a palmelor continuă până în momentul în care palmele ajung în dreptul pieptului. Inspirați și retrageți abdomenul pe durata execuției acestei mișcări.
- Se răsucesc palmele către piept, se împreunează și degetele mari, apoi palmele încep să coboare, până în momentul în care ajung în dreptul abdomenului inferior centrul palmelor este îndreptat către în jos. Se expiră și se dilată abdomenul atunci când se execută această mișcare.
- Inspirați și aduceți palmele prin fața corpului, până ajung deasupra capului. Când se ridică palmele se menține centrul acestora îndreptat către în jos. Atunci când palmele ajung la nivelul feței, centrul acestora se răsucește către în sus. Extindeți un pic corpul către înapoi, mențineți respirația și lăsați energia să se cufunde în coloana vertebrală și în brațe, în palme și în vârful degetelor.
[...]